76 de muzeografi au absolvit Programul de Instruiri “Noua Generație de Muzeografi”

În data de 24 și 25 Octombrie, 2022, s-a desfășurat în premieră Programul de instruiri denumit “Noua Generație de Muzeografi”, dedicat muzeografilor ce își desfășoară activitatea pe tot teritoriul Republicii Moldova.

Muzeele sunt recunoscute drept locuri valoroase pentru învățarea și/sau predarea artei și istoriei. Pentru a sprijini procesele de învățare ale studenților și a vizitatorilor în general, muzeele desfășoară tururi ghidate întreprinse de către muzeografi pentru a facilita vizita la muzeu și pentru a ajuta vizitatorii să găsească conexiuni personale cu obiectele.

Un muzeograf are rolul unui educator și animator pentru muzeu, dar și al unui ambasador al destinației turistice, ca profesioniști din prima linie. Pe de o parte, acesta trebuie să dețină o cunoaștere aprofundată a exponatelor unui muzeu, lucru ce îi permite să explice semnificația unui obiect sau a unui artefact și să răspundă la orice întrebări pe care oaspeții muzeului le-ar putea avea, ori întrebările parvenite reprezintă adevărate provocări în activitatea acestora. De asemenea, rolul muzeografilor în lanțul valoric turistic se distinge prin potențialul său de a crea experiențele turistice, de a spori imaginea destinației și de a pune în aplicare obiectivele unui turism responsabil. Modul în care muzeografii prezintă și interpretează anumite cunoștințe are efect asupra modului în care vizitatorii lor experimentează un loc sau o atracție, înțeleg cultura locală, participă în diverse activități de cunoaștere a comunității.

Totodată, muzeografii au misiunea de a livra informația publicului țintă într-un mod captivant. În mod particular în perioada curentă, muzeografii răspund provocării asociate diferitor grupe de persoane ce participă în turul ghidat, în special a caracteristicilor comportamentale a grupurilor combinate dintre generația de tip Millenials (născuți în perioada 1981-1996) ori Generația Z (1997-2012) împreună cu generația Baby Boomers (1946-1964).

De aceea, devine tot mai necesară aplicarea cunoștințelor de actualitate ce prezintă diferențele timpului de atenție, motivațiilor de a vizita un muzeu și practicilor de ascultare a vizitatorilor și aplicarea metodelor necesare asigurării un mediu sigur grupului, de a arăta interes pentru grup și a da dovadă de entuziasm.

Programul de instruiri a fost desfășurat datorită parteneriatului dintre Ministerul Culturii al Republicii Moldova, Muzeul Național de Artă al Moldovei și Asociația Națională pentru Turism Intern și Receptor din Moldova, cu suportul Activității de susținere a Competitivității în Industria Uşoară şi cea a Turismului (USAID, EDGE).

76 de muzeografi au fost instruiți pe 5 subiecte, de către 5 mentori:

Prezentarea ofertei turistice a Republicii – Natalia Țurcanu, directorul executiv al Asociației Naționale pentru Turism Receptor și Intern din Moldova;

Practici de ghidaj – Tatiana Lupașcu, trainer național acreditat de Federația Mondială a Asociațiilor de Ghizi de Turism;

Gestionarea grupului în mediul muzeului – Svetlana Pociumban, șeful Direcției Patrimoniu Cultural;

Abilități de comunicare – Dana Ciobanu, fondatoare DialogBAR, expert dicție și comunicare, actriță;

Managementul muzeelor – Mariana Mischevca, consultant superior, Direcția Patrimoniu Cultural, Ministerul Culturii.