În 2019, turismul receptor din Republica Moldova a înregistrat un salt de 14 poziții în clasamentul competitivității călătoriilor și turismului, obținând poziția 103. Acest progres se datorează creării și lansării în 2014 a brandului turistic național și consolidării programului de marketing a destinației turistice sub egida brandului turistic de țară “Pomul Vieții”.
Una din componentele programului cuprinde asigurarea standului de țară în cadrul târgurilor și expozițiilor internaționale în piețele țintă, activitățile corelative de comunicare și sesiunile B2B, în rezultat, stimulând parteneriatele de afaceri.
Campaniile internaționale de comunicare ce s-au implementat de-a lungul anilor, precum „Descoperă Moldova” (2014-2015), „Fii Oaspetele Nostru” (2017-2018), „Hai la Mine Acasă” (2019) au reușit să adune premii ale forurilor internaționale de prestigiu, călătorii străini să descopere cea mai neexplorată destinaţie turistică din Europa (Lonely Planet, 2013), iar cetățenii din diasporă au avut ocazia să fie ambasadori ai turismului.
O îmbunătățire a profilului turistic al Moldovei în mediul online, în varii canale de distribuție o putem remarca, datorită celor peste 100 de publicaţii, inclusiv Gambero Rosso, National Geographic, Vogue, CNN, BBC travel, Euronews, realizate în urma tururilor de presă și de familiarizare organizate, cu participarea a peste 250 jurnaliști și formatori de opinie. Toate aceste acțiuni ar fi fost irealizabile fără curajul de a cuprinde necunoscutul și efortul participativ dintre sectorul privat, public și fără suportul financiar, tehnic și expertiza Proiectului de Competitivitate, finanțat de USAID, Guvernul Suediei și Guvernul Marii Britanii.
În 2020, marcați de circumstanțe, cu o doză de curaj am descoperit Moldova în tururi inovaționale autentice, #NeamPornit în siguranță, #ReDescoperit Moldova și am realizat #LetMeWalkMoldova printr-o vizită la fiecare pensiune și priveliște. Toate resursele sunt accesibile mereu pe internet și pot fi accesate prin hashtag-urile marcate.
Notorietatea Moldovei a fost susținută mereu de patrimoniul vitivinicol autohton. Peste 45 de crame s-au integrat în circuitul turistic prin eforturi curajoase, ce reprezintă și un succes al reușitei colaborări între producătorii de vinuri și ANTRIM. O altă dovadă a emergenței și fortificării lanțului valoric al turismului o reprezintă primul itinerariu cultural-turistic și de mândrie a neamului nostru – Drumul Vinului Moldovei al Republicii Moldova, ce a fost înregistrat în rețeaua „ITER VITIS- Les Chemins de la vigne”, rută culturală certificată de Consiliul Europei.
De programele de asistență și dezvoltare a infrastructurii și serviciilor de turism, precum Startup Tourism Moldova, Hospitality+, au beneficiat 41 vinării și a făcut totodată posibil ca 35 agro-pensiuni și case rurale să încaseze cu 50% mai mult după renovare și reconstrucție, conform așteptărilor turistului străin.
Mai multe experiențe de aventură ușoară cu un plus de autenticitate și imersiune în inima celei mai nedescoperite țări s-au dezvoltat și anume 16 itinerare și rute turistice noi.
Din 2020, călătorii în căutare de adrenalină și experiențe în aer liber pot opta pentru drumeții în regiunea Codrilor, în proximitatea satului Sadova, la Crama Tudor; plimbări cu kayak-ul sau barca pe râul Răut, în rezervația cultural-naturală Orheiul Vechi sau pe râul Nistru, dezvoltate de Kayaking Tours și escapade turistice cu bicicleta pe o nouă rută turistică de ciclism pe traseul Chișinău–Palanca, dezvoltată de VeloPoint, care cuprinde 6 segmente și zeci de circuite în jurul destinațiilor turistice din regiunea Codru și Ștefan Vodă. Vezi AICI mai multe detalii despre trasee.
179 agenți economici curajoși din turism au fost asistați de Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Guvernul Suediei și Marii Britanii, prin parteneriatul strategic cu ANTRIM.
Primul Centru Național de Informare Turistică din Moldova a fost dezvoltat din 2017 cu aportul Proiectului de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID, Guvernul Suediei și Marii Britanii, Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) și în acord cu Primăria Municipiului Chișinău.
Grație suportului partenerului strategic de dezvoltare – Proiect de Competitivitate din Moldova, timp de 3 ani, Centrul Național de Informare Turistică din Moldova a reușit să dezvolte antene de informare în Tiraspol, Orheiul Vechi, Găgăuzia și Rezervația Naturală Științifică “Prutul de Jos”.
ANTRIM a dezvoltat parteneriate de durată în 2 destinații de splendoare deosebită – Rezervaţia Cultural-Naturală “Orheiul Vechi” și Rezervația Naturală Științifică “Prutul de Jos”, prin crearea și derularea Agendei de Evenimente cultural-artistice “Pomul Vieții”, prin activități de promovare a unicului festival de muzică clasică, organizat în aer liber “DescOPERĂ” și a Zilei Naționale a Vinului.
Academia ANTRIM ,,Next Tourism Generation” pregătește o generație a industriei turismului conform criteriilor internaționale. Turoperatorii și agențiile de turism au beneficiat de un schimb de experiență oferită de către specialiști internaționali, împreună cu mediul academic din USM și ASEM s-au desfășurat sesiuni practice, iar în următoarele 6 luni, activitățile practice ale ediției nr.4 a academiei se vor solda în toamnă cu 4 trasee noi turistice, în cadrul Rezervației Științifice “Plaiul Fagului”.
A avut loc și desfășurarea instruirilor acreditate de Federația Mondială a Asociațiilor Ghizilor de Turism. 30 de ghizi au obținut calificare internațională, iar 15 din ei au obținut titlul de trainer.
Zeci de operatori curajoși din ospitalitate care aspiră la dezvoltarea personalului de calitate, prin intermediul Programului Moldova Hospitality+, au participat la sesiuni de instruire cu participarea experților de talie internațională. Proprietarii și angajații pensiunilor și caselor rurale au ameliorat serviciile de bucătărie și alimentație publică, iar cca 140 hotelieri au obținut instruiri vizând activitatea tuturor departamentelor din hotel, de la recepție până la activitatea de întreținere a curățeniei.
Toate aceste activități au fost posibile cu susținerea Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Guvernul Suediei și Marii Britanii.
Pentru a răspunde provocărilor cauzate de răspândirea virusului COVID-19 și pentru a asigura o desfășurare a activității turistice în siguranță, ANTRIM a elaborat “Ghidul ANTRIM cu recomandări de protocoale sanitare”, care este certificat sub egida standardelor “Safe Travels” ale Consiliului Mondial al Călătoriilor și Turismului (WTTC). Ghidul ANTRIM este implementat de circa 20 companii din industrie. În Republica Moldova, ANTRIM este unica asociație autorizată să ofere acreditarea Safe Travels al WTTC (“Călătorii Sigure”) afacerilor din turismul receptor și domestic din Moldova. Click aici pentru detalii.
Într-un an dedicat Turismului și Dezvoltării Rurale de către Organizația Mondială a Turismului, #Prietenește pentru turism, ANTRIM impreuna cu efes md am lansat programul de granturi Pr pentru turism pentru a încuraja din turismul domestic.
Corporațiile mari pot să ofere o mână de sprijin prin lansarea programelor de responsabilitate corporativă socială încurajând industria turismului. ANTRIM în acest sens poate deveni o punte pentru a gestiona acest suport către întreprinderile mici și mijlocii așa cum am realizat prin colaborarea cu Efes Vitanta Moldova Brewery SA. Mai multe detalii pot fi accesate pe acest link .
Cu ocazia Zilei Mondiale a Turismului, ANTRIM lansează campania Curaj Turism Moldova, ca un apel de suport și solidaritate pentru întreprinderile din domeniul turismului.
Prognoza pozitivă a expertului Adam Sacks (Președinte în cadrul Tourism Economics, companie de cercetare și analiză afiliată Oxford Economics) indică asupra faptului că Moldova are un index de recuperare a turismului de 67 %, unul din cele mai înalte din lume pe plan global.
Solidaritatea fantastică de care am dat cu toții dovadă pe perioada sezonului cald a avut un impact uriaș în promovarea călătoriilor acasă. În continuare, urmează să explorăm o vacanță de weekend într-un hotel urban, o cină romantică într-un restaurant de specialitate și un tur cu ghid de turism care îți povestește despre locuri de parcă le vezi prima dată, cuprinzând astfel și oferind o șansă de recuperare economică întreprinderilor care nu au primit oaspeți în ultima jumătate de an.
Prin această campanie, ANTRIM invită turiștii autohtoni sau locali, să cuprindă întreaga ofertă de turism autohton. Curaj Turism Moldova este un îndemn atât pentru întreprinderile, dar și pentru turiștii din Moldova de a explora, retrăi, a trăi viața din plin chiar în condiții neordinare.