National Inbound Tourism Association of Moldova, with the strategic support of Moldova Competitiveness Project, funded by USAID, Sweden, and UK aid has continued in the period of 20th-21st of January and 27th-30th of January the Hospitality+ Program Training 2019-2020, which has the aim to implement evaluation, education and technical assistance activities in the Hospitality field from Moldova.
Following the Training Program elaborated by Mr. Danilo Di Pasquale – owner of the Hotel Business Development Company “Suite24”, on the day of January 20, the training plan aimed to instruct the managers operating in the Food and Beverage Department, on the revenue management possibilities to effectively lead restaurant operations, with the coverage of the various topics, such as the importance for the restaurant of collecting performance data, peculiarities of restaurant systems, menu engineering, management of low and high occupancy rates, the importance of sales forecast and daily/weekly reports, etc. One the 21st of January, lecturer focused on the demonstrated efficiency of rules and suggestions for an Excellent Breakfast Service. Some of the principles that were discussed in this regard were: the buffet display tips, cost control, ways to welcome guests for creating a memorable experience and common mistakes to be avoided.
On 27th to 28th of January, the trainer – Mrs. Enza Roberto, with over 20 years of experience in managing the operations of the Housekeeping Department has trained the Housekeeping personnel, mainly from the front line, although managers were encouraged to attend as well; by emphasising on the strategic role of their daily duties and their profession overall. Attendees were told about the tips and tricks on how to streamline the daily activities plan, the recommended room control procedures, importance of inter and intra-departmental communication and advised inventories and preparation of trolleys.
On 29th to 30th of January, leaders of the Housekeeping Departments underwent a session with theoretical and practical instructions on the quality of control in the hotel. The organization and job description of the various operating roles from HK have been discussed, the administrative rules recommended to follow within the department, the techniques which were provided to entry level housekeeping staff has been discussed with the managers as well and the problem solving rules whilst monitoring the customer satisfaction were considered, too.
During the 4-day training, all attendees were given the chance to interact with the trainer during an on-the-job training.
*În data de 27.01 și 29.01 structura cursului a fost: 50% teorie alternat cu 50% practică. În data de 28.01 și 30.01 trainingul s-a desfășurat prin instruire practică (80% din curs).
Conform Programului de Training stabilit de către Domnul Danilo di Pasquale – proprietarul Companiei de Consultanță Hotelieră “Suite24”, pentru data de 20 Ianuarie, managerii ce activează în departmentul Food and Beverage (Unitate de Alimentație Publică) au fost instruiți cu referire la gestionarea eficientă a unui restaurant prin prisma modalităților de optimizare a veniturilor. Câteva din subiectele abordate au fost: importanța colectării datelor cu privire la performanța unui restaurant, particularitățile operațiunilor restaurantului, ingineria unui meniu, gestiunea unui grad de ocupare scăzut și ridicat al unui restaurant, importanța întocmirii prognozei vânzărilor și a unor rapoarte zilnice/săptămânale, etc. În data de 21 Ianuarie, lectorul a comunicat regulile și sugestiile ale căror eficiență au fost demonstrate, în operațiunile de deservire a micului dejun. Câteva din principiile discutate au fost: modalități de aranjament a unui buffet, controlul costurilor, modaliăți de creare a experiențelor de neuitat prin întâmpinarea oaspeților la mic dejun și greșeli commune în operațiunile de restaurant care trebuie evitate.
Pentru adresarea abilităților specialiștilor din Departmentul Housekeeping (Departamentul Întreținere Curățenie), în perioada 27-30 Ianuarie, 2020, Trainerul Enza Roberto cu o experiență de peste 20 de ani în gestionarea operațiunilor departamentului Housekeeping și cu un spectru larg de competențe de trainer, a avut misiunea de:
În perioada 27-28 Ianuarie, angajații din prima linie din cadrul Departamentului Housekeeping au avut ocazia să facă un schimb de cunoștințe și experiență căpătată cu trainerul, dar au purtat și un dialog constructiv între participanți – angajați în cadrul altor companii din Industria Ospitalității.
☑2 Sesiuni – Sesiunea din Decembrie (2019) și Sesiunea din Ianuarie (2020);
☑2 Traineri – Domnul Danilo Di Pasquale și Doamna Enza Roberto;
☑7 Teme abordate – Front Office (Recepție) | Customer Service (Principii Deservire Oaspeți) | Vânzări & Marketing | Modalități de Optimizare a Veniturilor Restaurantului: creșterea rentabilității | Deservirea Micului Dejun | Rolul strategic al cameristelor | Poziția de Housekeeping Manager: controlul calității în hotel;
☑11 Zile de Training Full-Time – 2-3 Decembrie, 9-11 Decembrie, 2019; 20-21 Ianuarie, 27-30 Ianuarie, 2020;
☑18 Entități au beneficiat de training (Hoteluri, ApartHoteluri, Pensiuni cu o capacitate vastă de servicii ospitaliere, Profesioniști care urmăresc un start al carierei în Industria Ospitalității)
☑88 Ore de Instruire;
☑154 Reprezentanți din Industrie înregistrați.