Vinăria Château Vartely, un punct de atracție oenoturistic de top, parte din Ruta oenoturistică „Drumul Vinului Moldovei”, a fost desemnată câștigătoare în categoria ”Cea mai originală practică în oenoturism”, în cadrul concursului internațional organizat de ITER VITIS și Ruta Fenicienilor, părți integrante ale Rutelor Culturale ale Consiliului Europei. Concursul a avut loc în data de 23 octombrie, la Palazzo Pannitteri din Sambuca di Sicilia, Italia, la care a participat reprezentantul vinăriei Château Vartely. Asociația Națională a Turismului Receptor și Intern din Moldova (ANTRIM) a depus dosarul cu noul produs turistic al Chateau Vartely în calitate de una dintre cele mai inovatoare și creative practici de experiențe turistice din cadrul competiției, reprezentând “Drumul Vinului Moldovei”, primul itinerariu turistic acreditat ca parte a Rutelor Culturale Europene, de către Consiliul Europei, în cadrul Traseului cultural european „Iter Vitis – Les Chemins de la Vigne”.
Concursul și premiul are scopul de a susține și recunoaște proiectele și inovația în domeniul valorificării patrimoniului cultural și vitivinicol, promovând totodată desfășurarea formelor de turism responsabile, creative, de experiență și durabile în Europa.
„Suntem mândri de Château Vartely, una dintre cele mai preeminente destinații viticole din Moldova și un membru dinamic al asociației noastre. Inovația și creativitatea în promovarea produselor și experiențelor turistice autohtone sporesc atractivitatea și diversitatea ofertei de turism receptor și creează noi oportunități de promovare a țării noastre la nivel local și internațional. Premiul pentru cea mai creativă experiență turistică denotă recunoașterea internațională a experienței de creare a proiecției Chateau Vartely și este un succes pentru ANTRIM, care colaborează cu industria vinicolă întru dezvoltarea potențialului turistic timp de 10 ani” a declarat Natalia Țurcanu, Director Executiv, Asociația Națională de Turism Receptor și Intern din Moldova (ANTRIM).
Premiul pentru ”Cea mai originală practică în oenoturism” a fost oferit pentru proiecția de lumini care are loc în sala de maturare a vinului pe baricurile din beciul vinăriei care povestește printr-un show de lumini legenda creării vinului. Spectacolul unic de lumini indică povestea băuturilor spirtoase locale și a talentului vinificator al moldovenilor, care fac vinurile moldovenești legendare. Spectacolul este proiectat pe întreaga suprafață a beciului și a spectatorilor săi, oferind o experiență unică în a fi parte a legendei.
“Vinăria noastră și vinurile noastre au avut dintotdeauna la baza activității idei creative și inovatoare, atât în vinificație, cât și în turismul vinicol și în marketingul vinului. Designul creativ imersiv, dezvoltat cu tinerii artiști Oxana Capatina (design) și Karen Grigorean (design de proiecție), în cadrul centrului de excelență al industriilor creative din Moldova – Artcor, este o proiecție unică de realitate augmentată care îmbunătățește experiențele turistice din cadrul Chateau Vartely. Suntem recunoscători Federației Iter Vitis și ANTRIM pentru oportunitatea de a participa la o competiție de asemenea calibru, care răsplătește cu succes munca celor implicați în acest proiect”, a menționat Valeriu Mihăluță, Director General, Château Vartely.
Noile generații de turiști, și anume milenialii și turiștii ce aparțin generației Z, caută tehnologii și experiențe de ultimă oră în timp ce decid vizita destinațiilor viitoare.
„Am intenționat să îmbinăm cele mai recente inovații și tehnologii cu legendele și tradițiile vinului moldovenesc, care pot fi descoperite prin proiecția video în vinăria noastră. Acesta adaugă valoare turului vitivinicol pe care îl prestăm și surprinde emoțiile vizitatorilor într-o experiență distinctă, accesibilă călătorilor ce vizitează vinăria noastră, de toate vârstele. De asemenea, pentru a fi mai aproape de oaspeții și clienții noștri, în 2020 Château Vartely a deschis un wine bar în zona centrală a capitalei”, a menționat Oleg Casian, Manager Turism, Château Vartely.
Convergența dintre industriile creative din Moldova cu industria vinicolă și cea a turismului inspiră afacerile locale să caute inovații în crearea și promovarea produselor acestora, sporind competitivitatea economiei moldovenești.
„Ne bucurăm că am avut ocazia să contribuim la acest produs creativ exclusiv, lansat ca parte a unui parteneriat între o afacere de top din turismul vinicol și start-up-ul de talente moldovenești emergente din cadrul ArtCor – centrul de excelență al industriilor creative din Moldova. Acesta este un exemplu de succes pe care ne-am dori să ne inspire pentru dezvoltarea noilor proiecte”, Vasili Braga, director executiv al Asociației Industriilor Creative (COR).
Ruta Drumului Vinului include 7 itinerarii vinicole și gastronomice unice, 30 de vizite la vinării, crame, zeci de evenimente cultural-turistice și numeroase experiențe culturale, istorice și gastronomice și cuprinde un total de 1.560 km de circuite în cele trei regiuni viticole cu Indicație Geografică Protejată, fiind marcată cu cca. 450 de indicatoare rutiere turistice, promovate prin materiale de marketing precum cataloage, broșuri și hărți, dar și prin sute de apariții în publicații internaționale de specialitate, printre care „Lonely Planet”, una dintre cele mai prestigioase ediții din lume. Asociația Națională de Turism Receptor și Intern din Moldova și Federația Iter Vitis vor continua să dezvolte, să consolideze și să extindă experiențele vinicole autentice și produsele turistice de incoming în Moldova.
Ruta Drumului Vinului din Moldova și centrul de excelență ArtCor au fost lansate și s-au dezvoltat cu sprijinul Proiectului de Competitivitate Moldova, finanțat de USAID, Guvernul Suediei și Marii Britanii.